به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور، در این کارگاه که با حضور اعضای
هیات علمی دانشگاه پیام نور استان تهران در دانشگاه پیام نور مرکز تهران
شرق برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین نبوی سرپرست دفتر نمایندگی
نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان تهران درخصوص ویِژگی های
استاد از دیدگاه اسلام نکاتی را ذکر نمود و به ویژگی های پیامبر اکرم –
صلوات الله علیه- به عنوان معلم بزرگ جهانیان و نقل داستان هایی از زندگی
ایشان پرداخت.
سرپرست دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان
تهران در ادامه سخنان خود خاطر نشان ساخت: باید اساتید ما در همه رشته ها
به گونه ای رفتار کنند که دانشجو پس از چهار سال تحصیل در دانشگاه ، علاوه
بر تحصیل علم در رشته مورد نظر، فضایل اخلاقی کسب کرده باشد و در جهت مثبت
تغییرات قابل توجهی داشته باشد.
وی افزود: اساتید نباید تعلیم و پرورش اخلاقی دانشجویان را به اساتید گروه
های خاصی یا نهادهای خاصی در دانشگاه منحصر بدانند؛ بلکه همه اساتید در
تمام رشته های علمی در قبال تربیت دانشجویان و تربیت نسل جوان مسئولند.
آیت الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج)گفت: استاد به قدری بر روی
شاگردان خود اثر دارد که کردارش شاگرد را به سمت و سویی می کشاند که استاد
می خواند وحتی بعضی مواقع قبل از این که استاد بحث علمی اش شروع شود رفتار و
تفکرش روی او اثر می گذارد. و این یک قاعده است.
وی تصریح کرد: استادی تاثیر خوب می گذارد که بداند اولا ، شاگردان امانت
الهی اند.ثانیا، خود استاد علم را به عنوان ممر درآمد نبیند. اگرمعلمی را
شغل دید مثل شخصی است که چیزی را در مغازه می فروشد، درسش را می گوید، کاری
ندارد چه کسانی پای درس ایستاده اند، احساس میکند فقط تدریس وظیفه اش است
خروجی را کاری ندارد، شاگرد بیاید یا نیاید، بهره ببرد یا نبرد کاری
ندارد.در حقیقت کالایی را آورده است برای ارائه و فروش. صورت ظاهر کالا
نیست ولی در عمل کالاست.عرضه میکند و میرود و این، نقطه انقطاع استاد و
شاگرد است.
آیت الله قرهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عالم نباید بخیل باشد. معلم
کسی است که هر چه میداند و شاگرد می خواهد بخل نمی ورزد و در اختیار او می
گذارد ؛ لذا شاگرد هر چه بشود و به هر موفقیت، مقام ودرجه ای برسد معلم در
آن توفیق شریک است.
وی در بیان شاخصه ای دیگر از استاد و معلم گفت: مولی الوحدین فرموده اند که
دو طائفه کمر مرا شکستند یکی عالم بی پروا ( بی اخلاق ) و دوم جاهل خشک
مقدس. جاهل مردم را فریب می دهد و شاید روزی برگردد و بفهمد اما عالم بی
اخلاق باعث می شود مردم متنفر شوند از علم.
وی به حکمتی از نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: معلم کسی است که قبل از آن
که معلم دیگران باشد، معلم خودش باشد و نفس خود را تربیت کند.
آیت الله قرهی در پایان، باور به علم، باور به تادیب و توجه به خروجی علم
را از شاخصه های دیگر استاد خواند و افزود: نخستین خروجی علم به این است که
در جامعه نشان بدهد اتفاقی افتاده و تحولی ایجاد شده است و دوم " نظریه
پردازی " است مرحوم آخوند کاشی هر جلسه در ابتدای درسش دعای " یا محول
الحول و الاحوال.. " را میخواند و وقتی شاگردان علتش را می پرسیدند،می
گفت: من از خدا خواستم در شما تحول علمی بوجود آید به گونه ای که نظریه من
را نقد کنید و نظریه جدید بدهید تا بواسطه اجتهاد و نظریه شما مردم کارشان
سهل الوصول تر شود و به عبادت رغبت بیشتری داشته باشند.
منبع :
سایت پیام نور سلام